W hołdzie powstańcom. Nowa trasa w Warszawie ma nietypowy przekrój

W hołdzie powstańcom. Nowa trasa w Warszawie ma nietypowy przekrój

al. Polski Walczącej
al. Polski Walczącej Źródło:Budimex
W sobotę mieszkańcy Warszawy po raz pierwszy mogli przejechać al. Polski Walczącej, czyli tak zwaną Czerniakowską bis. Trasa prowadzi od skrzyżowania z ul. Czerniakowską do zjazdu z Trasy Siekierkowskiej i jest przedłużeniem ul. J.Nehru.

Na dystansie 1,9 km powstała dwujezdniowa ulica o niecodziennym jak na warszawskie standardy przekroju. Pomiędzy jezdniami podzielonymi na dwa pasy ruchu, powstały bowiem buspasy. Taka konstrukcja jest jednocześnie rezerwą dla planowanej w przyszłości trasy tramwajowej na odcinku od ul. Melomanów do ul. Batalionu AK „Bałtyk”. Do momentu jej powstania zdecydowano się jednak na utworzenie tam oddzielnych pasów dla autobusów. Do dyspozycji Warszawiaków oddano także nowe ścieżki rowerowe oddzielone od jezdni pasem niskiej zieleni.

Jak czytamy na stronie Urzędu Miasta – Od niedzieli, 3 lutego, nową ulicą zaczęły kursować autobusy linii 168. Przystanki na nowym fragmencie trasy będą na ul. J. Nehru przed skrzyżowaniem z ul. Zwierzyniecką oraz w rejonie skrzyżowań z ul. Grupy AK „Północ” i ul. Batalionu AK „Bałtyk” (obydwa „na żądanie”).

al. Polski Walczącej

Nazwa nowej alei bezpośrednio nawiązuje do sąsiadującego z nią Kopca Powstania Warszawskiego, czyli nasypu, który powstał ze zwiezionych w to miejsce gruzów Warszawy. Jest to jedno z najbardziej charakterystycznych miejsc stolicy. Urbaniści zadbali, aby przebieg nowej trasy zaplanować w taki sposób, aby jej fragment prowadził bezpośrednio w osi z kopcem.

Zakres prac

Wykonawcą prac na nowej ulicy był Budimex. W zakres kontraktu wchodziło wybudowanie dwujezdniowej drogi z nawierzchnią bitumiczną, łączącej ul. Czerniakowską przez ul. Nehru z ul. Wolicką. W pasie dzielącym jezdnie, na odcinku od ul. Planowanej Melomanów do ul. Planowanej Wschodniej zachowano rezerwę na przyszłą trasę tramwajową. Do tego czasu rezerwa ta będzie wykorzystywana jako pasy dla autobusów. Poza drogą wykonano także cztery skrzyżowania pełne i dwa skrzyżowania tylko ze skrętami w prawo. Przestrzeń wzdłuż nowej drogi została zabudowana chodnikami i ścieżkami rowerowymi. W tym samym czasie budowane były także wodociąg i kanalizacja sanitarna.

– Mimo niewielkiej długości drogi jest to trasa bardzo istotna w kwestii poprawy komunikacji na Dolnym Mokotowie. Odcinek pomoże w odkorkowaniu ul. Czerniakowskiej w godzinach szczytu i będzie skrótem między Wisłostradą a Trasą Siekierkowską – mówi Dariusz Blocher, prezes Budimeksu.

Galeria:
al. Polski Walczącej

Źródło: Urząd m. st. Warszawy / Budimex