Inwestorzy chętnie patrzą na rynek hotelowy Europy Środkowo-Wschodniej

Inwestorzy chętnie patrzą na rynek hotelowy Europy Środkowo-Wschodniej

Dodano: 
pokój hotelowy
pokój hotelowy Źródło: Unsplash / Rhema Kallianpur
Do końca 2018 roku całkowita wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze nieruchomości hotelowych w Europie Środkowo-Wschodniej może wynieść 800 mln euro, ale największym wyzwaniem jest brak aktywów klasy premium. - podkreślają eksperci Cushman & Wakefield.

Na rynku hotelowym w Europie Środkowo-Wschodniej ostatnio dużo się dzieje. Widać to chociażby po rynku polskim. W Europie wzrasta różnorodność inwestorów – 67 proc. łącznego wolumenu obrotów generuje kapitał zagraniczny. Szybko rośnie zainteresowanie inwestorów instytucjonalnych i giełdowych.

Wysoki popyt i podaż na największych rynkach, coraz lepsze wyniki sektora hotelowego i stosunkowo niskie ceny obiektów hotelowych zachęcają inwestorów do lokowania kapitału w regionie EŚW. Po pierwszych trzech kwartałach 2018 roku wartość transakcji inwestycyjnych przekroczyła 400 mln euro, a w ostatnim kwartale bieżącego roku może osiągnąć zbliżony poziom, na co wskazuje szereg dużych transakcji będących na zaawansowanym etapie przygotowań. Pomimo spadku aktywności inwestycyjnej w porównaniu z rokiem 2017, w którym łączny wolumen transakcji inwestycyjnych przekroczył 900 mln euro, tegoroczny wynik będzie lepszy od odnotowanego w latach 2015-2016.

Czytaj też:
Hotele w ofensywie. Moda na model condo zauważalna

– Ze względu na uwarunkowania historyczne i polityczne, w ostatnich 30 latach rynek hotelowy w Europie Środkowo-Wschodniej nadrabia zaległości wobec Zachodu. Dynamika zmian znajduje odzwierciedlenie w poziomie aktywności deweloperskiej i inwestycyjnej w regionie. Pomimo nieznacznego spadku wolumenu transakcji inwestycyjnych w 2018 roku, sektor ten odnotowuje w ostatnich pięciu latach imponujące tempo wzrostu, a rok 2019 może zakończyć się kolejnym dobrym wynikiem. Wielu inwestorów nadal dysponuje dużym kapitałem i poszukuje atrakcyjnych możliwości jego ulokowania, a hotele w Europie Środkowo-Wschodniej oferują wyższe stopy kapitalizacji w porównaniu z wieloma innymi regionami w Europie czy też innymi klasami aktywów. – mówi Lukáš Hejduk, Partner kancelarii CMS i dyrektor działu nieruchomości hotelowych i rekreacyjnych w EŚW Cushman & Wakefield.

- Hotele nie są już tylko alternatywnymi aktywami, lecz stają się pełnoprawnymi produktami inwestycyjnymi, a inwestorzy dostrzegają, że rynek hotelowy w Europie Środkowo-Wschodniej zaczyna wchodzić w fazę dojrzałą. Od 2010 roku udział sześciu rynków tego regionu w całkowitym wolumenie transakcji inwestycyjnych w europejskim sektorze hotelowym wzrósł ponad dwukrotnie i w 2017 roku wyniósł ok. 4,5%. Region ten ma jednak nadal duży potencjał wzrostu, zważywszy na to, że obecnie przypada nań ponad 8% dób hotelowych na całym kontynencie i prawie 10% bazy hotelowej. W związku z tym przewidujemy, że w kolejnych latach wolumen transakcji inwestycyjnych będzie przekraczał 2 mld euro rocznie. Największym problemem w regionie jest jednak niewystarczająca podaż dużych aktywów hotelowych wysokiej jakości. Ceny za pokój przekraczają już wartości sprzed kryzysu a koszty finansowania dłużnego rosną, co sprawia, że naszym zdaniem stopy kapitalizacji zbliżają się do najniższego poziomu. Z tego względu coraz więcej właścicieli może dochodzić do wniosku, że jest to odpowiedni moment na sprzedaż i wyjście z inwestycji - mówi Bořivoj Vokřínek.

Nowe inwestycje

Najszybciej rozwija się rynek hoteli ze średniego segmentu cenowego. Większość nowo otwieranych obiektów w regionie EŚW to hotele 3- i 4-gwiazdkowe, które łącznie stanowią blisko 60 proc. nowej podaży.

Czytaj też:
Pierwszy hotel marki NYX powstanie w Varso

Millenialsi stanowią coraz ważniejszą grupę klientów dla branży hotelarskiej i mają różnego rodzaju oczekiwania, które inwestorzy i operatorzy hoteli muszą wziąć pod uwagę.

– Rynek hotelowy w Europie Środkowo-Wschodniej rozwija się w bardzo interesującym kierunku. Wchodzą nań kolejni doświadczeni inwestorzy i nowe marki, które dostosowują swoje koncepty do potrzeb nowych pokoleń podróżujących (hotele lifestyle’owe w przystępnej cenie, marki typu soft brand, nowa generacja hosteli oraz innowacyjne koncepty apartamentów serwisowanych). Stosunkowo niewielka penetracja rynku przez marki w całym regionie stwarza doskonałe możliwości rozwoju innowacyjnych produktów, dzięki którym rynek hotelowy Europy Środkowo-Wschodniej ma szansę stać się liderem postępu i nowoczesności w Europie – dodaje Bořivoj Vokřínek.

Źródło: Cushman & Wakefield