Orbis zyskuje na regionalnym trendzie

Orbis zyskuje na regionalnym trendzie

Dodano: 
pokój hotelowy
pokój hotelowy / Źródło: Unsplash / Rhema Kallianpur
Orbis odnotował 363,2 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2018 r. wobec 232,39 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1,44 mld zł w 2018 r. wobec 1,46 mln zł rok wcześniej.

– Zmiana przychodów wynika przede wszystkim ze sprzedaży w maju hoteli Sofitel Budapest Chain Bridge oraz Novotel Szeged, oraz sprzedaży w lipcu 2018 roku hoteli ibis Pilzno, Mercure Cieszyn oraz ibis Styles Bielsko-Biała. W ujęciu like-for-like przychody wyniosły 1,4 mld, tj. wzrosły o 4,1 proc. w porównaniu do danych z 2017 roku. – podano w sprawozdaniu zarządu.

– Piąty rok z rzędu, Orbis odnotował bardzo dobre wyniki operacyjne - wskaźnik przychodu na jeden dostępny pokój wzrósł w całej grupie kapitałowej o +3,8 proc. do poziomu 190,6 zł. Było to możliwe dzięki znacznemu wzrostowi średniej ceny za pokój o +5,1 proc. w całym regionie. Dobre wyniki operacyjne potwierdza także wzrost przychodów o +4,1 proc. w ujęciu porównywalnym do poziomu 1,4 mld zł oraz istotny wzrost wskaźnika EBITDA operacyjna (o +7,8 proc. do poziomu 478 mln zł). Po raz kolejny spółka udowodniła, że jej know-how i doświadczenie są solidnym fundamentem zapewniającym stabilność działalności, nawet w trudniejszych warunkach rynkowych, z jakimi mieliśmy do czynienia w 2018 roku z powodu m.in. szybko rosnącej konkurencji na kluczowych rynkach i wymagającego rynku pracy w regionie – czytamy w komunikacie.

Orbis podał, że w samym IV kw. 2018 roku przychody ze sprzedaży wyniosły 358,02 mln zł wobec 356,62 mln zł rok wcześniej (wzrost o 0,4 proc. r/r). Zysk operacyjny EBIT wyniósł 73,8 mln zł wobec 65,52 rok wcześniej (wzrost o 12,6 proc. r/r), zaś zysk EBIT bez zdarzeń jednorazowych sięgnął 75,69 mln zł w IV kw. wobe 60,8 mln zł rok wcześniej (wzrost o 24,5 proc. r/r). W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2018 r. wyniósł 141,9 mln zł wobec 126,6 mln zł zysku rok wcześniej.

Rozwój portfolio

– Ubiegłoroczne osiągnięcia w zakresie rozwoju hotelowego portfolio wzmocniły spółkę i wpłynęły na zwiększenie stopnia jej dywersyfikacji. W 2018 roku Orbis otworzył trzy nowe własne hotele, tj. ibis Vilnius Center (161 pokoi), ibis Styles Warszawa Centrum (179 pokoi) oraz ibis Poznań Centrum po renowacji (190 pokoi). Ponadto, Grupa dodała 9 hoteli (ponad 1000 pokoi) prowadzonych na podstawie umów asset light (franczyza i zarządzanie) i podpisała 20 nowych umów z hotelami (ponad 2,7 tys. pokoi) w regionie Europy Wschodniej. – czytamy w komunikacie.

Aktualnie Orbis dysponuje zróżnicowanym portfolio składającym się z 133 hoteli (21,6 tys. pokoi) oraz realizuje plan powiększenia sieci o 47 nowych hoteli (prawie 6,4 tys. pokoi).

– Grupa jest bardziej zdywersyfikowana pod względem geograficznym, osiągnęła także wyższy stopień zrównoważenia swoich aktywów, z których niemal połowa to aktualnie aktywa lekkie (asset light). Zważywszy, że 87 proc. zaplanowanych projektów rozwojowych dotyczy hoteli funkcjonujących w modelu asset light, Orbis w sposób naturalny realizuje strategię mającą na celu sprawić, że Grupa będzie w stanie funkcjonować jeszcze bardziej elastycznie i dynamicznie. – czytamy także.

/ Źródło: ISBnews

Czytaj także

Czytaj także