Coraz więcej centrów handlowych w Polsce. Galerie nie przegrywają z handlem w internecie

Coraz więcej centrów handlowych w Polsce. Galerie nie przegrywają z handlem w internecie

Galeria Północna
Galeria Północna Źródło: Galeria Północna
W Polsce rośnie liczba centrów handlowych. Jest to trend o tyle ciekawy, że handel przenosi się stopniowo do internetu. Czy w takim razie galerii jest za dużo? Czy rynek jest przepełniony? Jak na rozrastający się rynek reagują istniejące już galerie handlowe?

Obecnie w Warszawie funkcjonuje 48 centrów handlowych. Mimo to stolica pozostaje miastem o niskim nasyceniu powierzchnią handlową – wynosi ona tylko 791 m kw. na 1000 mieszkańców. Odmiennie sytuacja wygląda w innych miastach Polski. W Poznaniu nasycenie to jest znacznie wyższe, i stanowi 1386 m kw./1000 osób, a we Wrocławiu 1156 mkw./1000 osób. Są to miasta, w których ten współczynnik jest największy w kraju. „W Warszawie nadal jest miejsce dla nowych inwestycji i będą one powstawać, choć nie na taką skalę jak kiedyś” – mówił Krzysztof Wyrzykowski, starszy manager ds. najmu z działu doradztwa i wynajmu powierzchni handlowych Savills, w rozmowie z portalem warszawa.naszemiasto.pl.

Najnowszym centrum handlowym na mapie Warszawy jest Galeria Północna. Jest to pierwsza od 10 lat tego typu inwestycja w stolicy. Według danych wykonawcy projektu, firmy GTC, Galeria dostarczyła niemal 65 tyś. m kw. nowej przestrzeni handlowej czwartej generacji. Powstało tam ponad 200 sklepów i butików, kino, siłownia, placówka Enel-Med i supermarket. Obiekt jest zaprojektowany z troską o środowisko. Potwierdza to certyfikat LEED (Leadership in Energy & Environmental Design) przyznawany budynkom, które pozwalają na oszczędność zasobów i mają pozytywny wpływ na zdrowie mieszkańców. Jednym z elementów charakterystycznych jest ogród umieszczony na dachu. Inwestycja otrzymała tytuł Budowa Roku 2017 Polskiego Związku Inżynierów i Techników budownictwa przy współudziale Ministerstwa Budownictwa. Zainteresowanie mieszkańców Warszawy potwierdza trafność inwestycji. W IV kwartale 2017 roku Galerię odwiedziło ponad 3,5 mln klientów.

Galeria Północna

Nie we wszystkich miastach w Polsce nowe galerie handlowe są przyjmowane przez rynek tak optymistycznie. Przykładem może być chociażby Galeria Warmińska w Olsztynie, która mimo początkowo obiecujących wyników odwiedzin, szybko przestała być inwestycją opłacalną. Podobnie jest w wielu innych miejscach w Polsce, w których inwestorzy nie zbadali dokładnie zapotrzebowania na nowe powierzchnie handlowe. Ciekawym czynnikiem społecznym, który wpływa na słabsze wyniki centrów handlowych, jest widoczna wśród młodego pokolenia niechęć wobec zakupów w takim miejscach. Coraz więcej osób woli robić zakupy za pośrednictwem internetu. Ze względu na zmieniającą się strukturę rynku, centra handlowe przechodzą modernizacje. Obecnie nawet do 25 proc. ich powierzchni potrafią zajmować lokale gastronomiczne i strefy rozrywki.

Czas na modernizację

W dobie budowy nowych centrów handlowych reagować muszą także istniejące galerie. Szczególnie takie, które są obecne na rynku już od kilkunastu lat. W Warszawie zaobserwować można trend rozbudowy i modernizacji istniejących galerii. Takie miejsca jak Promenada czy Arkadia zakończyły już ten proces. W ich ślad mogą pójść inne. Położona na Pradze, przy ul. Ostrobramskiej Promenada powiększyła się o 7,7 tyś. m kw. Obecnie jej całkowita przestrzeń handlowa to 51 tyś. m kw. Ambicje władz Promenady są jednak większe. Do końca 2020 roku chcą aby ich centrum handlowe posiadało około 90 tyś. m kw. powierzchni handlowej, a co za tym idzie, zbliżyło się do Arkadii.

Jak czytamy na stronie internetowej Promenady: „Zmiany w Atrium Promenada to również wynik dynamicznego rozwoju warszawskiej Pragi, która jak nigdy dotąd tętni życiem. Nowoczesne inwestycje, zmieniający się krajobraz dzielnicy, rozkwit praskiej kultury i turystyki sprawiają, że coraz więcej osób decyduje się zapuścić tutaj swoje korzenie”. Promenada jest największym centrum handlowym prawobrzeżnej Warszawy. Jak wynika z szacunków centrum, obszar oddziaływania inwestycji to ponad 571 tyś. mieszkańców i 236 tyś. gospodarstw domowych.

Również największe w Polsce, i jedno z najbardziej popularnych centrów lewobrzeżnej Warszawy – Arkadia, przeszła modernizację. Dzięki rozbudowie jednego ze skrzydeł, kompleks zyskał kolejne więcej powierzchni, która przeznaczona zostanie głównie na strefę gastronomiczną i rozrywkową. Jak zapewniają władze Arkadii, nowa strefa gastronomiczna ma służyć także organizacji imprez rodzinnych i biznesowych. Podobnie do innych, nowoczesnych centrów, Arkadia celuje już nie tylko w bycie miejscem do robienia zakupów, ale również miejscem rozrywki i relaksu. Koszt rozbudowy wyniósł łącznie ponad 60 mln złotych. Modernizacja centrum zwiększyła je o kolejne 2 tyś. m kw., co łącznie daje już 115 tyś. m kw. powierzchni.

Jak wskazują działacze społeczni, nadmierna ilość centrów handlowych może niekorzystnie wpływać na rozwój miast. Nie dość, że na ich obecności tracą mali, lokalni przedsiębiorcy, to jeszcze nowe obiekty tego typu wpływają na zwiększenie ruchu samochodowego i generują korki. Mieszkańcy dużych miast jednak nadal chętnie korzystają z ich usług.