Ewolucja centrów handlowych trwa. Niebawem nawet 20 proc. zajmą restauracje

Ewolucja centrów handlowych trwa. Niebawem nawet 20 proc. zajmą restauracje

Galeria Północna
Galeria Północna Źródło: Galeria Północna
Centra handlowe muszą dostosowywać się do realiów rozwijającego się rynku e-commerce. Zakupy internetowe stopniowo odbierają galeriom handlowym klientów nastawionych na wizyty w sklepach stacjonarnych. Prowadzi to do ewolucji w myśleniu i projektowaniu centrów. Dziś coraz większy nacisk kładzie się na strefy rozrywkowe i restauracyjne.

JLL przygotowało raport, z którego wynika, że do 2025 roku, w europejskich centrach handlowych, udział puntów gastronomicznych wzrośnie do 20 proc. Trend ten dostrzegany jest również w Polsce. Nowe galerie handlowe coraz wyraźniej rozszerzają wachlarz usług rozrywkowych i gastronomicznych. Dziś nie jest to już tylko strefa fast food, ale również szeroka oferta restauracji slow food. Także modernizujące się centra handlowe poszerzają swoją ofertę gastronomiczną. Dobrym przykładem są warszawskie centra – Arkadia i Promenada, które w ciągu ostatnich lat przeszły znaczącą modernizację.

– Jak podaje GUS, polscy konsumenci coraz chętniej jadają poza domem, a wydatki na usługi restauracyjne i hotelowe to już 4,6 proc. w budżecie gospodarstw domowych - w porównaniu do 1,8 proc. w 2005 r. To naturalnie wpływa na rosnący udział sektora gastronomicznego w ofercie polskich centrów handlowych. Najwyższy udział w tym obszarze notuje Trójmiasto (12,5 proc.). Co ciekawe, Warszawa pod tym względem zajmuje piąte miejsce (6,6 proc.), a to oznacza duże możliwości dalszego rozwoju oferty gastronomicznej w stołecznych centrach handlowych. Tym bardziej że odpowiednio dobrane usługi tego typu generują wysoki wskaźnik odwiedzin, wydłużają czas spędzony w obiekcie oraz zwiększają skalę wydatków klientów podczas takiej wizyty – powiedziała analityk rynku w JLL Joanna Tomczyk, cytowana w komunikacie.

Rozrywka

O wyzwaniu związanym z nieco innym, niż dotychczas znane, podejściu do centrów handlowych opowiadała niedawno Emilia Szkudlarek, Dyrektor Marketingu obchodzącej pierwsze urodziny Galerii Północnej – Staramy się dobrze poznać charakter dzielnicy i oczekiwania jej mieszkańców, wśród których dominują rodziny z dziećmi i młodzi, aktywni ludzie. Dlatego ważną pozycję w naszym planie działań zajmują wydarzenia dla rodzin z dziećmi – cyklicznie gościmy eventy licencyjne związane z popularnymi bajkami, organizujemy wystawy i projekty edukacyjne. W okresie wakacyjnym ogromną popularnością cieszyły się spotkania ze znanymi polskimi komikami – Jerzym Kryszakiem i Marcinem Dańcem. Kabaretowego akcentu nie zabraknie także na naszej imprezie urodzinowej. Nie zapominamy również o młodzieży, dla której organizujemy cykliczne koncerty muzyczne – Galerię Północną odwiedzili m.in. Dawid Kwiatkowski, Sylwia Przybysz czy popularni youtuberzy. Praktycznie każdy tydzień w Galerii Północnej przynosi inne, ciekawe atrakcje dostępne bezpłatnie dla naszych gości – mówiła.

Czytaj też:
Pierwsze urodziny Galerii Północnej

Źródło: JLL