W 2018 r. w Polsce oddano ponad 420 tys. m kw. nowej powierzchni handlowej

W 2018 r. w Polsce oddano ponad 420 tys. m kw. nowej powierzchni handlowej

Galeria Północna
Galeria Północna Źródło: Galeria Północna

Całkowita wielkość powierzchni handlowej oddanej do użytku w Polsce wyniosła ok. 420 tys. m kw. w 2018 r., dzięki czemu zasoby powiększyły się o 3%, osiągając poziom 14,7 mln m kw., wynika z danych firmy Cushman & Wakefield. Ponadto w budowie (lub z ważnymi pozwoleniami na budowę) jest obecnie ok. 600 tys. m kw., w tym ponad 400 tys. m kw. planowane jest do otwarcia do końca 2019 r.

– Uwzględniając wszystkie formaty w 2018 r., otwarto łącznie ponad 360 tys. m kw. powierzchni handlowej w 27 nowych obiektach, z czego 12 zasiliło rynki mniejszych miast i miejscowości o populacji poniżej 100 tys. mieszkańców. Nasycenie powierzchnią handlową jest tam wciąż niższe niż w średnich i dużych miastach, a mniejsza konkurencja ze strony istniejących obiektów handlowych i wysoki potencjał zakupowy mieszkańców decydują o atrakcyjności tych lokalizacji. Dodatkowo około 60 tys. m kw. dostarczono w ramach rozbudowy istniejących centrów i parków handlowych. – powiedziała associate director w dziale doradztwa i badań rynkowych Małgorzata Dziubińska.

Prawie 30 proc. nowej podaży stanowiły małe centra i parki handlowe o powierzchni poniżej 20 tys. m kw., podano także.

Dominujący format

Centra handlowe z blisko 75 proc. udziałem niezmiennie pozostają dominującym formatem rynku powierzchni handlowych w Polsce. Zgodnie z danymi na koniec 2018 r. w Polsce działa 460 centrów handlowych o łącznej powierzchni prawie 11 mln m kw.. Zasoby tego formatu powiększyły się w minionym roku o ponad 270 tys. m kw., z czego 85% to otwarcia nowych centrów handlowych (łącznie 12 obiektów), resztę stanowiły rozbudowy działających już galerii, wyjaśniono.

W dużych aglomeracjach powstało w 2018 roku 10 nowych obiektów handlowych, z czego cztery to średniej i dużej wielkości centra handlowo-rozrywkowe (Forum Gdańsk - 62 tys. m kw., Galeria Libero w Katowicach - 45 tys. m kw., Gemini Park Tychy - 36,6 tys. m kw. oraz Nowa Stacja Pruszków - 27 tys. m kw.), wymienia C&W.

Nasycenie galeriami jest wystarczające

– Nowa podaż powierzchni handlowej w Polsce będzie w najbliższych latach opierać się głównie na małych obiektach typu convenience i mixed-use oraz parkach handlowych. W mniejszych miastach nadal widzimy duży potencjał do rozwoju, jednak nasycenie rynku wielkopowierzchniowymi galeriami handlowymi w dużych miastach jest - w mojej opinii - wystarczające. Galeria Młociny, której otwarcie planowane jest w najbliższym czasie, będzie jednym z nielicznych projektów tego formatu. – skomentowała associate i dyrektor operacyjny, w dziale powierzchni handlowych Anna Oberc.

Czytaj też:
3 najważniejsze wydarzenia 2018 roku w sektorze handlowym

C&W podaje też, że ponad 600 tys. m kw. powierzchni handlowej jest obecnie w trakcie budowy lub ma ważne pozwolenie na budowę. Prawie 75 proc. tej wartości planowane jest do otwarcia do końca 2019 roku. Największym budowanym obecnie obiektem jest Galeria Młociny w Warszawie (ponad 70 tys. m kw.) z planowanym terminem realizacji na kwiecień 2019 r.

Źródło: ISBnews