Przedświąteczny szturm na centra handlowe

Przedświąteczny szturm na centra handlowe

Centrum handlowe, zdjęcie ilustracyjne
Centrum handlowe, zdjęcie ilustracyjne Źródło: Pixabay / dimitrisvetsikas1969
Odwiedzalność centrów handlowych w grudniu rośnie o 20-25 proc. w porównaniu do średniej z innych miesięcy roku, wynika z badania zleconego przez CBRE. Centrum handlowe przed świętami odwiedza co drugi Polak, poszukując zwłaszcza produktów na promocji, a największe galerie odwiedzi średnio ponad 1 mln klientów.

„Świąteczna aura w centrach handlowych trwa mniej więcej dwa miesiące. Wiele sklepów przygotowania rozpoczyna tuż po Wszystkich Świętych, choć są marki, które startują nawet wcześniej. Okazuje się jednak, że szybki start świątecznego klimatu nie chroni Polaków przed zakupami na ostatnią chwilę. Na początku grudnia niemal połowa z nas nie miała jeszcze prezentów. Jak co roku, można się spodziewać, że największy wzrost natężenia ruchu odnotujemy w drugiej połowie grudnia, choć już teraz klientów jest dużo. Ogólnie grudzień to rekordowy miesiąc dla centrów handlowych, kiedy obroty sklepów są znacznie wyższe niż w pozostałych miesiącach” – powiedziała szefowa Sektora Handlowego CBRE Magdalena Frątczak.

Na ostatnią chwilę

Z badania przeprowadzonego na zlecenie CBRE wynika, że 44 proc. Polaków na początku grudnia nie miało jeszcze zakupionych prezentów świątecznych. Mężczyźni częściej niż kobiety odkładają tę czynność na ostatnią chwilę - odpowiednio: 47 proc. wobec 42 proc. Zdecydowana większość z nas świąteczne zakupy zrobi przez internet (63 proc.), a co druga osoba odwiedzi centrum handlowe. Warto jednak podkreślić efekt synergii między światem online i offline. Z poprzedniego badania CBRE wynika, że 3 na 4 kupujących online odbiera towar w sklepie stacjonarnym, z czego 6 na 10 klientów przyznaje, że w sklepie, w którym odbiera towar zamówiony online, kupuje dodatkowe rzeczy, wskazano.

„Klienci realizujący zakupy online i odbierający je w sklepie są szczególnie wartościowi. Okazuje się bowiem, że ich zaangażowanie w zakupy nie słabnie w porównaniu do tradycyjnych konsumentów. To znowu oznacza, że są tak samo skłonni kupić coś na miejscu. To pokazuje, że handel tradycyjny i internetowy nie muszą się nawzajem zwalczać, wręcz przeciwnie, współpraca jest bardzo korzystna, zwłaszcza w okresie wzmożonej aktywności świątecznej” – dodała Frątczak.

Kobiety bardziej podatne na promocje

63 proc. osób wskazuje, że obniżona cena wpływa na decyzję o zakupie, choć warto zwrócić uwagę, że na produkt z promocji dużo częściej decydują się kobiety - 72 proc. w porównaniu do 54 proc. mężczyzn.

„Okres świąteczny obfituje w różnego rodzaju promocje w centrach handlowych. [...] Galerie handlowe odnotowują w grudniu także rekordowe wyniki pod względem odwiedzalności, największe mogą liczyć na ponad 1 mln klientów tylko w tym jednym miesiącu. Rosną także obroty sklepów w galeriach. Rekordziści w grudniu zyskują kilkadziesiąt procent więcej w stosunku do średniej z pozostałych miesięcy” – podsumowała ekspertka.

Badanie przeprowadzone w dniach 29 listopada - 3 grudnia 2019 roku dla CBRE na panelu Ariadna. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa. Liczba respondentów: 1028 osób powyżej 18. roku życia. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania.

Czytaj też:
Kupujemy nie tylko produkt, ale też związane z nim emocje