ABB dostarczy ładowarki na stacje Orlenu

ABB dostarczy ładowarki na stacje Orlenu

Ładowanie samochodu elektrycznego
Ładowanie samochodu elektrycznego Źródło: Unsplash / John Cameron
Firma ABB jest ostatnim z trzech dostawców szybkich ładowarek dla samochodów elektrycznych, który podpisał z PKN Orlen umowę ramową na dostawę urządzeń, które będą instalowane na stacjach Orlenu, podało ABB.

– PKN Orlen posiada umowy ramowe z dostawcami stacji ładowania, natomiast nie określają one liczby stacji dla poszczególnych dostawców. Będziemy elastycznie reagować, w zależności od bieżących potrzeb. – poinformowało ISBnews biuro prasowe PKN Orlen.

We wrześniu 2018 roku PKN Orlen informował o wyborze dwóch pierwszych dostawców ładowarek, którymi w wyniku rozstrzygnięcia postępowania przetargowego zostały firmy EkoEnergetyka i EFACEC. Podano również wówczas, że finalizowane są rozmowy z trzecim producentem.

Trzecim producentem została właśnie firma ABB, która dostarczy na stacje Orlenu ładowarki Terra 54.

Zamówienie jest częścią projektu, w ramach którego na wybranych trasach tranzytowych w Polsce oraz dużych miastach zainstalowanych zostanie 150 punktów szybkiego ładowania aut elektrycznych. Obejmuje realizację projektu „pod klucz", a w szczególności instalację i uruchomienie stacji, wraz z odbiorami i kompletnym oznakowaniem lokalizacji. W pierwszym etapie, do końca 2019 roku, Orlen chce udostępnić na swoich stacjach około 50 szybkich punktów ładowania.

– To, co wyróżnia umowę spośród dotychczasowych projektów tego typu to fakt, że obejmuje ona szeroki zakres usług serwisowych, dostosowanych do indywidualnych wymagań zamawiającego oraz zapewnienie ciągłego wsparcia technicznego. – powiedział dyrektor ds. infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w ABB Frank Muehlon, cytowany w komunikacie.

Prąd dla każdego

Na stacje Orlenu trafi ładowarka Terra 54 o mocy 50 kW, która jest w stanie naładować baterię pojazdu w 20-30 minut (w przypadku ładowania prądem stałym). Ładowarka jest trójsystemowa, co oznacza, że obsługuje wszystkie najpopularniejsze w Europie typy złącz: CHAdeMO, CCS, Typ 2 i umożliwia naładowanie każdego seryjnie produkowanego pojazdu elektrycznego.

– Zdecydowana większość samochodów elektrycznych jeżdżących dzisiaj po drogach w Europie i na świecie przystosowana jest do korzystania z ładowarek o maksymalnej mocy 50 kW. Podobne inwestycje są więc niezbędne, aby móc zapewnić kierowcom możliwość swobodnego i wygodnego podróżowania, a także, by promować i rozwijać samą elektromobilność. – skomentował ekspert ds. elektromobilności ABB w Polsce Wojciech Dziwisz.

Jak dodał, pojawiają się również pojazdy, które mogą wymagać już znacznie większej mocy infrastruktury do ładowania. ABB w Szwajcarii i kilku innych krajach wyposażyło stacje w superszybkie ładowarki Terra High Power o mocy 350 kW, które są w stanie naładować samochód w 8 minut.

– Umowa z PKN Orlen to znak, że rynek elektromobilności w Polsce dojrzewa i rozwija się w dobrym kierunku. – powiedział Dziwisz.