W 2018 roku odnotowano rekordowe zainteresowanie inwestorów rynkiem handlowym

W 2018 roku odnotowano rekordowe zainteresowanie inwestorów rynkiem handlowym

Galeria Północna
Galeria PółnocnaŹródło:Galeria Północna
Jak podają eksperci firmy JLL, rok 2018 był niezwykle ciekawy jeśli chodzi o rynek nieruchomości handlowych. Jak zapowiada się rozpoczynający się rok?

Podaż nowej powierzchni handlowej w ramach wszystkich formatów wyniosła 435 tys. m kw. w 2018 r., wynika z analizy JLL. W budowie jest 196 tys. m kw. powierzchni najmu w centrach handlowych.

– W ubiegłym roku na polskim rynku przybyło 435 tys. m kw. nowej powierzchni handlowej w ramach wszystkich formatów, z czego centra handlowe stanowiły 266 tys. m kw. Największe otwarcia w 2018 r. to Forum Gdańsk (62 tys. m kw.) w Trójmieście, Libero w Katowicach (45 tys. m kw.) i Gemini Park w Tychach (ponad 36 tys. m kw.). W rezultacie, na koniec 2018 r. podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce przekroczyła 14 mln m kw., z czego ponad 10 mln m kw. to centra handlowe, 3,9 mln m kw. parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe, a 0,25 mln m kw. centra wyprzedażowe. – czytamy w komunikacie.

Aktualnie ok. 196 tys. m kw. powierzchni najmu w centrach handlowych z terminem oddania na 2019 r. jest w budowie - o 40 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

– To pokazuje, że rynek tradycyjnych formatów staje się coraz bardziej nasycony, a jednocześnie zmieniają się potrzeby polskich klientów. Stąd coraz większa uwaga deweloperów i najemców koncentruje się na projektach wielonfunkcyjnych jak np. powstający w Łodzi kompleks Monopolis, czy warszawska Elektrownia Powiśle. Dodatkowo, wraz z dojrzewaniem rynku, swoją ofertę rozszerzają centra handlowe, włączając do niej komponenty gastronomiczne i rozrywkowe. Równolegle spada udział powierzchni operatorów spożywczych i sklepów budowlanych. –powiedziała dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych Anna Wysocka.

Co nowego w 2019 roku?

Do największych projektów planowanych do otwarcia w 2019 r. należą: Galeria Młociny w Warszawie (72 tys. m kw.), Color Park w Nowym Targu (27 tys. m kw.) i Stara Ujeżdżalnia w Jarosławiu (26 tys. m kw.), wymieniono.

W 2018 r. sieci handlowe kontynuowały stabilną, choć selektywną ekspansję. 29 nowych zagranicznych marek otworzyło swoje pierwsze sklepy na polskim rynku, co stanowi nieznaczny wzrost względem roku poprzedniego i potwierdza atrakcyjność Polski dla najemców. W 2018 r. zadebiutowały u nas m.in. Tempur, Miniso, Tedi, Fit/One, Scotch & Soda, Huawei, czy Ramen Shop Menya Musashi.

– Ubiegły rok charakteryzował się dalszym rozwojem sprzedaży wielokanałowej. Pojawiły się nowe koncepty handlowe, najczęściej łączące różne kanały dystrybucji i zaawansowane rozwiązania cyfrowe, jak np. sklep IKEA w centrum handlowym Blue City w Warszawie, który jest pierwszym takim konceptem firmy na świecie. Fuzje i przejęcia również okazały się długofalowym trendem, czego przykładem były sklepy OBI, które otworzyły się w kilku miejscach po zamkniętych sklepach Praktiker, a sklepy Carrefour w niektórych lokalizacjach po zamkniętych delikatesach Piotr i Paweł. – skomentowała analityk rynku Joanna Tomczyk.

Czynsze „prime” są tradycyjnie najwyższe w Warszawie (do 130 euro/ m kw./ miesiąc). Na rynkach regionalnych poziom czynszów „prime” wynosi od 42 do 60 euro za m kw. miesięcznie.

– Za nami niezwykle ciekawy rok w sektorze nieruchomości handlowych. W ciągu minionych 12 miesięcy rynek zanotował rekordowe zainteresowanie inwestorów, którzy sfinalizowali transakcje za blisko 2,5 mld euro, czyli najwięcej w historii. Z drugiej strony, branża stanęła przed dużym wyzwaniem związanym z ustawą o zakazie handlu w niedzielę, który negatywnie wpłynął na wskaźnik odwiedzin w centrach handlowych, jednak w mniejszym stopniu niż wielu przewidywało. Co ciekawe, pomimo spadku liczby odwiedzających poziom obrotów nieznacznie wzrósł. 2019 rok z pewnością będzie nie mniej interesujący. Z jednej strony zakaz handlu będzie rozszerzany, poza ostatnią niedzielą miesiąca, z drugiej - rynek będzie się coraz bardziej dywersyfikował wprowadzając nowe formaty oraz rozszerzając swoją ofertę. –podsumowała Wysocka.

Źródło: ISBnews